Geriatriefysiotherapie; fysiotherapie voor ouderen.

Wat houdt fysiotherapie voor ouderen in?

Bij het ouder worden, treden er een aantal veranderingen op in het menselijk lichaam, onder andere bij het bewegen. Er spelen zich dan specifieke processen in het lichaam af, bijvoorbeeld de degeneratie van het gewrichtskraakbeen. Vaak ontstaan deze veranderingen geleidelijk en merkt men dat een aantal bewegingen of activiteiten lastig worden. De spierkracht, coördinatie en mobiliteit van de gewrichten nemen af, met als mogelijk gevolg pijnlijke spieren, stijfheid en problemen met dagelijkse bezigheden.
De fysiotherapeut voor ouderen heeft hier specifieke kennis van en houdt hier tijdens de behandeling dan ook rekening mee.

Geriatriefysiotherapie; fysiotherapie voor ouderen.

Veel voorkomende klachten:

- Verminderde algehele conditie
- Pijn in gewrichten en spieren
- Moeilijkheden met lopen
- Problemen met alledaagse handelin-gen zoals opstaan, aankleden
- Minder spierkracht na een operatie, zoals een nieuwe heup of knie
- Ziekte van Parkinson
- Klachten na een herseninfarct
- Artrose

Wat doet de fysiotherapeut voor ouderen?

De fysiotherapeut inventariseert samen met de patiënt (en evt. een familielid) de klachten en gezamenlijk wordt er een behandelplan opgesteld. De fysiotherapeut zal altijd proberen de patiënt zo actief mogelijk bij de behandeling te betrekken. Mogelijke behandelvormen zijn: oefeningen, looptraining, begeleiding bij het gebruik van hulpmiddelen, losmaken van spieren en gewrichten. Ook kan bij de patiënt thuis bekeken worden hoe het risico op vallen verminderd en het dagelijks functioneren vergemakkelijkt kan worden.

Verwijzing nodig?

U kunt rechtstreeks contact met onze praktijk opnemen; in veel gevallen is een verwijsbrief niet noodzakelijk. De behandeling kan zowel bij u thuis plaatsvinden als in onze praktijk aan De Vonderkampen en o.a. Woonzorg Centrum de Wester Es.