Naar de inhoud

Zwanger Fit

Je bent zwanger, gefeliciteerd!

Je zwangerschap is een bijzondere tijd waarin van alles gebeurt en verandert. Sporten tijdens je zwangerschap kan gerust. Zolang jij je er prettig bij voelt, is het zelfs goed! Want hoe fitter je je voelt, hoe beter je straks bent voorbereid op de bevalling en hoe sneller daarna weer fit.

Je bent net bevallen, gefeliciteerd!

Je kraamtijd is een bijzondere tijd waarin van alles gebeurt en verandert. Sporten na je bevalling is juist goed. Na 6 weken kun je starten. Op deze manier kun je je herstel bevorderen. Als je oefeningen doet, wordt je lichaam beter doorbloed. Afvalstoffen worden zo beter en sneller afgevoerd en je spieren blijven of worden weer sterk. Andere spieren voelen juist meer ontspannen aan. Het resultaat is een fitter gevoel en een beter concentratievermogen.

Opzet van de training


De training wordt gegeven door Sandra Zeegers. Zij is fysiotherapeut, gespecialiseerd in de pre- en postpartum gezondheidszorg. Tevens is zij gediplomeerd ZwangerFit® docent.
De training duurt een uur en bestaat uit oefeningen die zowel op conditie als op kracht gericht zijn. Elke week staat er een thema centraal.
Behalve de training kan er ook elke week een theorieles verzorgd worden over zwangerschap, bevalling, ademhaling, ontspanning, houding, de bekkenbodem, kraamtijd of omgaan met de baby. Ook is er een partneravond. Voor deze lessen kun je je apart inschrijven.
Instromen kan vanaf 16 weken zwangerschap. Het is aan te bevelen zo vroeg mogelijk, om zo snel bekend te raken met de oefeningen, en weer vanaf 6 weken na de bevalling. Je kunt blijven trainen zolang je er prettig bij voelt tot aan de bevalling en maximaal 12 maanden daarna.
Het programma is het meest geschikt voor vrouwen met enige sportervaring.
Meedoen is op eigen risico.

Bekken en bekkenbodem

Het bekken, de bekkenbodemspieren, de gewrichtsbanden en de bekkenorganen beïnvloeden elkaar over en weer. De spieren in lage rug, buik en bekken spelen een belangrijke rol bij houding en beweging met name in de zwangerschap en na de bevalling. Daarnaast hebben de bekkenbodemspieren een belangrijke taak bij plassen, vrijen en ontlasten. kijk ook bij Bekkenfysiotherapie.